, , , ,

שצ'ופק-תומא, איווט

 Szczupak Thomas Ivette

1929

שצ'ופק-תומא, איווט, 1929,  Szczupak Thomas Ivette

נולדה בצרפת. ב-1943 למדה ב"גרנד שומייר" בפריז והשתלמה גם אצל אנדרה לוט ואצל פיקאסו. עלתה ארצה בשנת 1950, וב-1953 הציגה תערוכת יחיד במוזיאון בצלאל החדש. בין השנים 1971-1957 הציגה תערוכת יחיד אחת ותערוכת קבוצתיות רבות בגלריה "נורה" בירושלים ובגלריות ובמוזיאונים רבים ברחבי הארץ ובצרפת. תחילה הציגה עם אופקים חדשים ויצרה נופים מופשטים, אך גם הושפעה מהשימוש בסמלים בציורי מרדכי ארדון ומאוחר יותר עברה לאקספרסיוניזם. במלחמת ששת הימים השתתפה בשחרור ירושלים כאחות מתנדבת במגן דויד אדום, ועל כך קיבלה את "אות ירושלים". אירועי המלחמה השפיעו עליה ולאחריה יצרה סדרה בנושא שחרור ירושלים. בתערוכה שערכה ב-1971 בבית יד-לבנים בפתח-תקווה, הציגה הדפסים של חיתוכי עץ בסגנון אקספרסיוניסטי קיצוני, כמו למשל בהדפס 'הלילה השלישי לקרב', 1970. בשנות התשעים ציירה בסגנון גיאומטרי צבעוני, שנראה כמעין שילוב של השפעה קונסטרוקטיביסטית עם אורפיזם. היא עיצבה תפאורות לסרטים, כתבה מספר ספרים, ביניהם שני ספרי שירה בצרפתית וסיפורים לילדים בעברית, וכמו כן איירה ספרים להוצאת ביאליק. שצ'ופק-תומא זכתה בפרסים שונים בארץ ובחו"ל, כגון פרס מטעם ירושלים, מדליות בפריז ובווישי, וב-1967 היא זכתה ב"מדליית מונקו".

מקורות:

מרקוס, רות (עורכת), נשים יוצרות באמנות הישראלית 1970-1920,  סדרת מגדרים, הקיבוץ המאוחד, 2008.

תיק אמן, מוזיאון תל-אביב

שצ'ופק-תומא, איווט, הלילה השלישי לקרב, 1970, הדפס בחיתוך עץ, 62X71 ו-59X70, אוסף מוזיאון פתח-תקוה.

שצ'ופק-תומא, איווט, הלילה השלישי לקרב, 1970, הדפס בחיתוך עץ, 62X71 ו-59X70, אוסף מוזיאון פתח-תקוה.

כל הזכויות שמורות ללקסיקון לאמנות ישראלית ורות מרקוס