, ,

קבוצת מסד

MASSAD GROUP-FOUNDATION

קבוצת ציירים  שפעלה במחצית השנייה של שנות העשרים (של המאה העשרים) וכללה את  אהרון אבני, מרדכי לבנון, אביגדור סטימצקי, ישראל פלדי, יוסף קוסוגוני, וצבי שור. יוסף זריצקי הצטרף אליהם בתערוכת "מסד" הראשונה בדצמבר –ינואר, 1930-1929, בה הוצגו שלשים וחמישה ציורי שמן וארבעים ציורים בצבע מים ורישומים (26.12.1929-10.01.1930 ,רוטשילד 4, בית פינחס פרידמן).

בתערוכה השנייה והאחרונה של הקבוצה,"התערוכה המשותפת",אפריל, 1930, גימנסיה הרצלייה, השתתפו גם אמנים אורחים: ליאון פיין, עוזר שבת, מנחם שמידט(שמי), דויד הנדלר, שמשון הולצמן, ויצחק פרנקל. הוצגו שבעים יצירות בצבע שמן, צבעי מים ורישומים.

נושאי הציור היו אופייניים לציור שנות העשרים: נופים, דיוקנאות ו תפנימים. בסגנונם של חברי הקבוצה, בעיקר בתערוכה השנייה, בלטו הצבע, והאור- צל  כאמצעי הבעה על חשבון קווי מתאר ופירוט ריאליסטי.  הסגנון הושפע  ממגמות צרפתיות  וביטויו  בציוריהם של חברי "מסד" – נוכחות הצבע על חשבון הפירוט הפיגורטיבי של פרטים, שונה  מהסגנון ה 'ארץ-ישראלי'  האופייני  לראובן רובין, ציונה תג'ר, נחום גוטמן, (וגם פלדי  בראשית דרכו), שהציגו בתערוכת "אגד" בדצמבר, 1929.

מי שהווה ציר מרכזי דרכו הגיעה מגמת הצבע לציירים הישראלים בשנות העשרים היה יצחק פרנקל ששהה בפאריס בראשית שנות העשרים וב1925 פתח  סטודיו להוראת הציור במסגרת הפעילות התרבותית  של הסתדרות העובדים (עד 1929),  שם למדו בין השאר, מרדכי לבנון, יוסף קוסוגוני, דויד הנדלר, ושמשון הולצמן.

בעוד תערוכת מסד הראשונה נתפסה על ידי המבקרים  כביטוי ל 'חיפוש דרך של אמנים בראשית דרכם', התגובות לתערוכה השנייה  ציינו את התקדמותם האישית והמקצועית של המשתתפים העוברים מ 'אילוסטרציה פיגורטיבית' ל'ביטוי צבעוני'. במבט רחב יותר הקבוצה מהווה דוגמא נוספת לרצון האמנים הישראלים ליצור מתוך מודעות למגמות הסגנוניות שנתפסו כמודרניות ומקורן במערב.

מקורות לעיון:

הארכיון לאמנות ישראלית, בית ציפר, אוניברסיטת תל-אביב.

 

כל הזכויות שמורות ללקסיקון לאמנות ישראלית ורבקה שוסטרמן