, , , ,

צבר, שמעון

TSABAR, SHIMON

1926-2007

שמעון צבר יליד תל-אביב (1926). כישרונו התגלה בהיותו תלמיד בבית הספר. בשנים 1940 – 1945 הצטרף לאולפן לציור שביוזמת ההסתדרות הכללית ואשר נוהל ע"י הצייר אהרן אבני. בהיותו בן 19 ולאחר שהצטרף למחתרת הלח"י, נעצר ושהה במחנה המעצר לטרון כשנה (1954 – 1946). כשהשתחרר, הצטרף לסטודיו לציור בניהולם של הציירים יחזקאל-שטרייכמן ואביגדור-סטימצקי. בתקופת מלחמת השחרור נלחם במסגרת הפלמ"ח בקרבות ירושלים, נפצע ושוחרר. הצטרף כחיל בצבא הקבע למערכת העיתון "במחנה" ושימש שם כצייר מערכת וכעורך גרפי.

עם הקמת גן העצמאות בחוף ימה של תל-אביב, תכנן ועיצב בריכת נוי, שהוקמה בפתח הגן (מול שד' נורדאו). דפנות בריכת הנוי עוטרו בפסיפסים פרי עיטורו של צבר. ברכת הנוי נפגעה לאורך השנים, ועיטוריו של צבר שוחזרו בנאמנות למקור, במהלך שנת 2009.

החל מ- 1950 החל לפרסם קריקטורות בעיתונים יומיים, והיה בעל טור קבוע ששילב איורים וטקסטים הומוריסטים, בעיתון "הארץ".

ב- 1951 הצטרף לקבוצת העשרה שעם רבים מחבריה למד בסטודיו של שטרייכמן וסטימצקי. להצטרפותו לקבוצה זו, היה גם אספקט חברתי- אידיאולוגי מחאתי כנגד ההגמוניה באמנות הישראלית של קבוצת קבוצת אופקים (אפקים) חדשים. את דעותיו בנושא הביע בסדרת מאמרים וכתבות, חלקן תחת פסבדונים. בסיום מאמר שכתב בחוברת "משא" (יולי 1953), טען כי: "ריחפנו ברקיעים של מה שנהוג לקרוא "מודרניזם" (הוא כבר אינו מודרני) ואנו חוזרים אל הארץ המוחשית… הגיעה השעה שנחזיר לחברה את אשר אנו חייבים לה. שנהפוך את האמנות ממצרך מותרות לסנובים ויחידי סגולה, למצרך להמונים". יצירותיו במחצית השנייה של שנות החמישים היו בעיקר בטכניקת הרישום וההדפס ובנושאים חברתיים בסגנון פיגורטיבי בדומה לעמיתיו האמנים מאסכולת הריאליזם החברתי למשל "נשים בדואיות", חיתוך עץ, ו"נושא הלבנים" חיתוך עץ.  ב"החייט",1955,רישום גיר שחור, דמות גבר שגופו ומבטו מרוכזים סביב התפירה במכונת תפירה הנמצאת בקדמת הרישום.

בשנות ה- 50 ותחילת שנות ה- 60 הרבה לפרסם ספרים פרי עטו בתחום "ספרי מסעות", "הרפתקאות לילדים ולנוער" ואפילו פרסומים בתחום הקולינריה, בדגש על התמחותו בנושא פטריות. "קוצו של צבר" ספר קריקטורות שלו פורסם ב- 1951 ואלבום רישומי נוף פורסם ב- 1957.

בעקבות מלחמת ששת הימים והתנגדותו הפוליטית למדיניות אחזקת השטחים, עזב את ישראל והשתקע בלונדון. בשנים 1970– 1985 עבד לפרנסתו  כפועל בניין וצייר פחות מבעבר. צבר נהג להצטרף מדי פעם למחאות פוליטיות כנגד מדינת ישראל. עם יציאתו לפנסיה (1985) חזר לצייר, בעיקר רישומי נוף ודמויות, בעיפרון ובצבעי מים. הרבה לצייר את נופי עין כרם מקום בו השתכן ושהה בביקוריו בישראל.

ב- 1989 הציג מוזיאון ת"א תערוכה מיצירותיו תחת הכותרת "לחיות עם החלום".

אלבום של רישומיו והדפסיו בשחור לבן הוצגו 2011 במוזיאון רמת-גן לאמנות ישראלית.

שמעון צבר נפטר במרץ 2007 .

 

מקורות לעיון:

בלס, גילה ואילנה טננבאום (אוצרות). ריאליזם חברתי בשנות ה-50, אמנות פוליטית בשנות ה-90. עין חרוד: קט. תע'., משכן לאמנות עין-חרוד,2008.

בלס, גילה (אוצרת). קבוצת העשרה,1951-1960.רמת גן: קט. תער., מוזיאון לאמנות ישראלית, רמת-גן,1992 .

בר אור, גליה וגדעון עפרת (אוצרים). העשור הראשון: הגמוניה וריבוי. עין חרוד: משכן לאמנות עין חרוד, 2008 .

כל הזכויות שמורות ללקסיקון לאמנות ישראלית ודוד גדנקן