, , ,

פרופס, משה

Propes, Moshe

1922-1985

פרופס משה

נולד בפולין 1922, בארץ מ1925. אמו למדה תיאטרון ואביו היה אחד מעורכי "דבר". מגיל שבע עשרה למד אומנות עם יוסף שוורצמן,מי שאייר אטלסים אנטומיים ואף עזר לידו, בהמשך למד אצל דוד הנדלר, א. אבני, ובסטודיו של א.סטימצקי וי. שטרייכמן. ב1948 גויס לגבעתי ושרת כקצין התרבות בחטיבה.היה בין מייסדי קיבוץ הראל. בראשית שנות החמישים נסע לאירופה, ולמד ב'גרנד שומייר' בפריס. במקביל, היה בין מייסדי קבוצת העשרה ( 1951-1960 ), שדגלו ביצירת אמנות המתייחסת במודע למציאות האדם והנוף המקומיים,וזאת בשונה ממרבית אמני קבוצת 'אופקים חדשים' אשר תפסו את הביטוי הצבעוני והצורני המוביל למופשט האוניברסאלי כעיקרון חשוב ביצירתם.

נושאים מרכזיים ביצירתו של פרופס בשנות פעילות קבוצת העשרה הם דמויות אדם ובעלי חיים מהסביבה הקיבוצית של עין החורש שם חי בין (?)6 -1952. בתקופה זו נתן לזהות מעבר מאמנות נפחית, בעלת הקשרים לאמנות דרום אמריקאית, לחזות מסוגננת, גיאומטרית שבה דמויות מפורקות למשטחי צבע שבין לבן אפור-לצהוב חום,למשל: "נעורים" (1955),שמן (מוזיאון תל אביב). רבים מהדמויות במראה צדודית (פרופיל), ובשילוב עם רעיון הנעורים ותיאור טקסים תנכיים ביצירתו ,למשל: "פולחן הרועים" (1956),שמן (אוסף שלומית פרופס, עין החורש), נתן לזהות קשר לזרם הכנעני בתרבות הישראלית.

לקראת סוף שנות החמישים, לאחר שהייה נוספת בפאריס, 1958, ניכרת הפשטה נוספת בציוריו וב"קומפוזיציה", (דוד ובת שבע) (1959), שמן,(אוסף מרים פרופס, תל אביב), אשר הוצגה בתערוכה האחרונה של קבוצת העשרה,1960 , הדמויות הן עיגולים הנצפים מבעד לוילון מקווקו ומישורים גיאומטריים. במקביל עסק באיור (הגדת פסח, ספריית הפועלים).בשנות ה70 התנסה  בסגנון פיגורטיבי ומופשט.

משנות הששים עבד בהוראה בתיכון חדש ובמכון אבני.במכון אבני ייסד את קבוצת הרמוניה (הווה), נפטר ב ת"א 1985 .

מקורות לעיון:

בלס, גילה(אוצרת), קבוצת העשרה:1950-1951, קט. תער. , המוזיאון לאמנות ישראלית, רמת גן, 1992

בר אור גליה, עפרת גדעון (אוצרים), העשור הראשון: הגמוניה וריבוי, קט. תער. המשכן לאמנות עין חרוד, עין חרוד, 2008

כל הזכויות שמורות ללקסיקון לאמנות ישראלית ורבקה נ. שוסטרמן