, ,

הניך, קונרד

HOENICH, PAUL, KONRAD

1097-1997

פאול קונרד הניך (המכונה פֶּקָה) נולד בצ'רנוביץ, רומניה, בשנת 1907 ולמד אמנות בוינה, פירנצה ופריז. בין השנים 1935-1930 יצר ולימד אמנות בבוקרשט, ובעקבות התחזקות הנאציזם באירופה עלה לארץ-ישראל בשנת 1935 והתיישב בחיפה, שם הקים סטודיו לאמנות ברחוב אחד העם 4, שהיה לשם דבר בעיר באותן שנים. יצירתו המוקדמת של הניך היתה גרפית בעיקרה, והיא הניבה סדרות של חיתוכי עץ ולינולאום המתארים את קורות העם היהודי והישראלי, וביניהם כמה מן הייצוגים המקוריים והמעניינים ביותר לפרקי תולדותיו. מחזורי-ההדפסים שיצר הניך ערוכים בצורה נרטיבית-כרונולוגית שעוקבת למשל אחר השתלשלות דרכם של היהודי הנודד ("דרך-גולים", 1943), החלוץ הציוני ("החלוץ האלמוני", 1938) וחייל צה"ל הישראלי ("דוד מלך ישראל", 1949), והם נוצרו בהשפעת האקספרסיוניזם הגרמני מחד, ואמן חיתוכי-העץ הבלגי, פרנץ מזרל, מאידך. דוגמה לשפתו האמנותית של הניך מאותה העת נמצא למשל בסדרת "דוד מלך ישראל" בה יצר הניך הקבלה בין מלחמת דוד וגלית המקראית לבין חוויותיו של החייל הישראלי במלחמת תש"ח. בהדפס רב תנופה שכותרתו "כוחו של דוד" עיצב הניך את דמות דוד ברגע הנפת הקלע אל עבר גוליית לצד האנלוגיה הצה"לית המתארת את החייל אוחז רימון רסס בידו טרם יפגע ב"מצח" האויב. כאן ניכרת השפעת מזרל, במסגרתה מעוצב חיתוך-העץ בשפה גרפית מוקפדת, כמעט פלקטית. בהדפס אחר, "מחנה הסגר" מתוך מחזור "דוד מלך ישראל", מתוארים יהודים שמוחזקים על-ידי חיילים נאצים. הניך עיצב את גופם בצורה "מוזלמנית" פתלתלה ומעוותת שמשילה את צלם-האדם שעוד נותר במערומיהם. זו דוגמא מובהקת להשפעתו של האקספרסיוניזם הגרמני על הניך, והוא ניכר בעיוותי הגוף, התוכן החריף, בעצמת המבע ובדרמה של ניגודי השחור-לבן.

עם עלייתו נשא לאישה את רות (שעזבה את ברלין ב-1933) אותה הכיר בבוקרשט, וב-1940 נולד לזוג הניך בנם היחידי, דן, שנהרג בעת שירותו הצבאי בחיל ההנדסה והוא רק בן 20. בשנת 1950 הצטרף הניך, בהזמנת פרופ' יוחנן רטנר, לסגל הפקולטה לארכיטקטורה בטכניון, ולימד תיאוריות של אמנות וחוקי-הצבע, ועם השנים היה לפדגוג לא פחות משהיה אמן. החל משנת 1958 התעמק הניך בעיסוקיו בקשר שבין אמנות ומדע, ופיתח שיטות ומכשירים מגוונים ליצירה שהמזוהה עימו במיוחד היא טכניקת ציור-שמש (sunpainting). כך למשל ביצירה טיפוסית ללא כותרת נהג לקלוט את אור השמש על-גבי משטח פלסטי שקוף ליצירת קומפוזיציות מופשטות, צבעוניות וקינטיות. עד סוף ימיו פעל הניך בתחומי האמנות הניסיונית, ובשל זו קנה לעצמו שם בעולם. לאחר שנפטר בשנת 1997 בגיל 90, תרמה אלמנתו רות (שנפטרה ב-2010 בגיל 96) את חסכונותיהם לטכניון, למען ייסוד גלריה בפקולטה לארכיטקטורה הקרויה על שם בעלה – PeKA.

 מקורות לעיון:

 ברטוש, רון, חיתוכי העץ של פאול קונרד הניך, ברוש, רעננה, והטכניון, חיפה, 2012.

Paul Konrad Hoenich, Design with Sunrays, Technion, Haifa, 1965.

Paul Konrad Hoenich, The Path into the Unknown, (self published), Haifa, 1996.

 

כל הזכויות שמורות ללקסיקון לאמנות ישראלית ודוד גדנקן
0 תגובות

השאירו תגובה

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.