, , , , ,

ברלינסקי, טובה

Berlinsky, Tova

1922-2002

ברלינסקי, טובה, 1922-2002, Berlinsky, Tova

נולדה בפולין (ע"פ מאיר רונן נולדה בשנת 1915 ולא 1922, כפי שמצוין במקורות אחרים) ועלתה ארצה בשנת 1938. היא החלה לצייר רק בגיל 38, לאחר קריירה קצרה כשחקנית התיאטרון "הקאמרי" בתל-אביב. בשנים 1957-1953 למדה בבצלאל בשיעורי ערב אצל שלמה ויתקין. בין השנים 1959-1957  למדה בפריז אצל אנדרה לוט, שם הושפעה גם מסגנון האקספרסיוניזם המופשט. ציוריה משנות השישים מראים השפעה של נוף ילדותה באושוויץ שבפולין, שאותה זכרה דווקא כעיר יפה וכזיכרון של נוף ילדות אידילי, אף שכל משפחתה אבדה בשואה. בין השנים 1973-1960  המשיכה לצייר בסגנון מופשט עם השפעה של ציורי ילדים, וסגנונה נטה למופשט עם צבעים קונטרסטיים וקווי מתאר שחורים. בציוריה מן התקופה מופיעות גם דמויות מטושטשות הרומזות על בני משפחתה שנספו בשואה. אך רק בשנות השבעים החלה להתמודד באופן ישיר עם נושא השואה. ציוריה הפכו מופשטים יותר ויותר ונראו בהם אזורי צבע גדולים יותר. בשנות השבעים, בהשפעת מלחמת יום כיפור, הופכים הצבעים מתונים ומונוכרומיים יותר, אך כתמי הצבע הולכים וגדלים ומתפשטים לכל שטח הפנים של הציור. ברלינסקי הרבתה לצייר חלונות סגורים ונופים הנראים דרך תריסים מוגפים. הנופים נראים שרופים ומעושנים, ושורה בהם אווירה של דיכאון ושל מוות.

עם תחילת מלחמת לבנון ב-1982 חוזרת דמות האדם לציוריה. ב-1984 חזרה לראשונה לפולין כדי להתמודד עם "אושוויץ של מחנות הריכוז", ומאז, לדבריה, לא ציירה יותר נופים. אך למרות דבריה, בשנות התשעים ציירה סדרה של נופי העיר בפסטלים, ובהם עצי ברוש, האופייניים לבתי הקברות בירושלים ומסמלים עצב ואבל. לעתים פרחים צבעוניים בולטים על הרקע המונוכרומי. בסדרה נוספת ציירה ברושים הצומחים מתוך אדמה חרוכה וסלעים הנראים כאבני מצבה, בהשראת הסכסוך בין יהודים לערבים. לאחר מכן חזרה לצייר כָּדי פרחים ונופים, כמעין פסק זמן בין הנושאים הכואבים, ובין השנים 2002-1995 ציירה פורטרטים של בני משפחה שנספו בשואה, כמו למשל הציור דיוקן משפחתי, 1998.

בשנת 1963 זכתה ב"פרס ירושלים לציור ולפיסול על שם א. ארסט". בשנת 2000 זכתה ב"פרס ע"ש מרדכי איש שלום" על מפעל חיים ותרומה מיוחדת לאמנות. היא הציגה תערוכות רבות בארץ ובחו"ל, ביניהן – במוזיאון חיפה לאמנות חדשה, במוזיאון הרצליה ובמוזיאון ישראל. בשנות השבעים הייתה חברה בקבוצת אקלים – מתוך תחושה של זהות ישראלית, אותה רצתה לבטא ביצירתה. התגוררה ועבדה בירושלים.

מקורות:

מרקוס, רות (עורכת), נשים יוצרות באמנות הישראלית 1970-1920,  סדרת מגדרים, הקיבוץ המאוחד, 2008.

Ronen, Meir, "Back from Abstraction", The Jerusalem Post, 12.4.2002.

ברלינסקי, טובה (1922?-2002), דיוקן משפחתי, 1998, שמן על בד, 100X130

ברלינסקי, טובה (1922?-2002), דיוקן משפחתי, 1998, שמן על בד, 100X130,

כל הזכויות שמורות ללקסיקון לאמנות ישראלית ורות מרקוס